Sosiaalinen media kansainvälisen kaupan mahdollistajana

Sosiaalinen media kansainvälisen kaupan mahdollistajana

Tunnista asiakasryhmät

Eri asiakasryhmät ja heidän tarpeensa tunnistaminen on lähtökohta tehokkaalle markkinoinnille. Markkinoinnin kohdentaminen somessa on kustannustehokasta ja tarkkaa, mikäli käytät aikaa asiakasryhmiesi tunnistamiseen. Esimerkiksi Facebookissa, Instagramissa ja Whatsappissa voit rajata markkinoinnin vaikkapa Hampurissa asuville iOS -laitteiden käyttäjille, jotka ovat kiinnostuneita tietyistä urheilujoukkueista. Facebookin mainostyökalujen avulla voit myös kohdistaa markkinointia kilpailijoiden sivuista kiinnostuneille henkilöille.

Kohdentaminen on tehokkaan kansainvälisen somemarkkinoinnin ytimessä. Mahdollisuuksia on niin monia, että tärkeintä on tunnistaa omalle potentiaaliselle asiakkaalle ominaisimmat, jotta markkinointiin varattu budjetti ei mene hukkaan.

Mikäli lähdet nollasta liikenteeseen, brändi- ja sisältömarkkinoinnin keinoin voit herätellä kohderyhmääsi olemassaolostasi ja tarjonnastasi. Mikäli sivuillasi on paljon seuraajia, voit hyödyntää esimerkiksi erilaisia kaksoisolentokohderyhmiä (Lookalike Audience), jonka avulla tavoitat uusia ihmisiä.

Päätä ydinviestit ja testaa, mikä toimii

Somen kautta on mahdollista muistuttaa, juurruttaa, herättää tunteita sekä ajatuksia, tutustuttaa niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Toimiva viesti muodostuu useimmiten kokeilemisen ja optimoinnin kautta. Tässä muutamia huomioitavia asioita ydinviestien ja sisältöjen ideointiin ja tuottamiseen:

  • Testaa, mistä maasta löytyy sinusta kiinnostuneita ja ketkä reagoivat markkinointiisi.
  • Tuota sisällöt maan sijaan kohderyhmäsi mukaan; millainen media voisi toimia, mikä kanava ja viesti, entä mikä toimintakehote? Mitä paremmin tunnet asiakasryhmäsi, sitä vähemmän hakuammuntaa sosiaalisen median kansainvälinen markkinointi vaatii.
  • Voisiko markkinointia tehdä esimerkiksi paikan ympärille? Löytyisikö urheilijoita urheilukeskusten ympäriltä, yritysjohtajia hotellialueilta tai lentokentiltä? Tämän jälkeen voit siirtyä alueisiin, jopa kaupunkeihin tai alueisiin kaupunkien sisällä.
  • Tarkastele tuloksia ja tee muutoksia kampanjoihin säännöllisesti. Muista, että somemarkkinoinnin kanavat kuten Facebook, Google ja Microsoft ovat jättimäisiä yrityksiä, jotka haluavat kuluttaa markkinoijan budjetin mahdollisimman tehokkaasti.

Muista uudelleenmarkkinointi

Somemarkkinointi jää harmittavan usein kertarykäykseksi. Kuukauden tai parin kokeilulla ei saa aikaan kuin pahan mielen ja pintaraapaisun kansainväliseen kohderyhmään. Uudelleenmarkkinointi eli remarketing tai retargeting on yksi markkinoinnin tehokkaimmista keinoista. Esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa käyttäjätiedoista tai verkkosivuille asennetun Pixelin kautta koostetut mukautetut yleisöt (Custom Audience) voidaan hyödyntää uudelleenmarkkinoinnissa. Tällöin voit tarjota sinusta ja sanomastasi kiinnostuneille henkilöille sisältöä uudella kulmalla.

Kansainvälinen somemarkkinointi vaatii aikaa sekä sisältöarsenaalia onnistuakseen. Laita meille viestiä ja laitetaan teidän somemarkkinointi kuntoon!

Karoliina Kauhanen

Karoliina Kauhanen

digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Jaa juttu somessa: